Albánie 2012 - Nížiny

Nacházíme se tedy v Tiraně, hlavním městě Albánie a snažíme se opět přivyknout na lidi, smrad z ulic a hlavně nesnesitelné horko. Člověk je v takovém počasí hrozně líný. V horách bylo lepší klima.

18. 08. (sobota) – Když už jsme v té Tiraně, tak si ji taky malinko projdeme. Tirana není nijak zvlášť zajímavé ani hezké město. Krom pár kostelů, mešit, clock toweru a oprýskaného a chátrajícího mauzolea Hodži tu nic k vidění není. Co se týče cen, tak kuře vychází na 400 Leků (70 Kč), jedno quevte (karbenátek) 25 Leků, pizza 300 Leků, špagety 250 Leků a pivo 100 Leků. Vlak z Tirany do Durresu (Drač) vyjde na 70 Leků, trvá něco přes hodinu a vzdálenost 40 km.

Sobotu tedy věnujeme Tiraně a vypereme si nějaké hadry. Nyní už nám věci do hor budou dělat krásnou zátěž.

Hodžovo mausoleum

foto: Hodžovo mausoleum

19. 08. (neděle) – Slunečné ráno odstartuje nový den. Ze starého dobitého nádraží v Tiraně odjíždíme v 8.40 hod. do přístavního města Durres. Za hodinku a něco vystupujeme z vlaku a jdeme stopovat na jih, jelikož tam prý jsou nejhezčí pláže Albánie. Berou nás dva mladí kluci, kteří se zpočátku tváří prapodivně, ale asi jsme je špatně pochopili při nastupování. Z jednoho se vyklubal historik na Tiranské univerzitě. Jedeme s nimi 150 km, do dalšího velkého města - Vlore.

Ani zde se moc nezdržujeme a stopneme chlápka, který jede z Tirany za svým bratrem a přítelem do Borshe, kde mají sraz, než pojedou do Sarande. Pracuje ve firmě ČEZ (když to teď po půl roce píšu, tak vlastně spíš pracoval). Přejíždíme s ním krásnou krajinu přes pohoří Micikes a v nejvyšším bodě přejezdu, v sedle, zastavuje na krátkou pauzu. Je zde restaurace, kde nás pozval na něco chladného k pití s výhledem na moře, které se rozprostírá asi pět set metrů pod námi. Po odpočinku sjedeme k moři a lemujeme pobřeží přes město Himare, až do Borsh.

Tirana - prodejce náplastí

foto: Tirana - prodejce náplastí

Borsh je malé dvoutisícové destinační město, vzdálené 20 kilometrů severně od Sarande, posledního velkého města a přístavu v Albánii. Je zde dlouhá pláž s několika restauracemi, nějaké hotely, půjčovna vodních skútrů, sem tam obchod s potravinami a pár lidmi na dovolené. Na pláži nás seznámí chlápek s jeho bratrem, medikem a jeho přítelem, který je z Kosova. Je s nimi dost zábava. Na seznámení jsem ulil po pár kalíškách slivovice, i když byla teplá.

Než začalo zapadat slunce, loučíme se a jdeme se podívat po noclehu. Je zde dokonce i camp, ale ten vypadá, jak kdyby ho několikrát za sebou dobyli Vikingové, a navíc za něj chtějí dost peněz. Nevím teda, za kterou tu službu, když tu nic není. Jelikož nemáme ani moc peněz, rozhodujeme se postavit stan na pláži. Večer je tu mrtvo. Trošku jde slyšet muzika z baru, ale vlny se jí snaží dostatečně překřičet. Písek je měkký, jen sem tam zatlačí větší kámen do zad, vzduch vlhký a teplota je konečně rozumná. I tak se potím na dece ve stanu.

20. 08. (pondělí) – Po neděli přišlo pondělí. Asi už se všechno stalo mezi tím, co jsme spali, protože v pondělí se v Borshi nestalo vůbec nic. Je tu klid a čas tady pochoduje dost zvláštním stylem. Možná se tady čas sám tipuje podle slunce.

My se smažíme v horku, v dostatečných periodách střídáme osvěžování v moři a čtení, a když nás to dost nenaplňuje, jdeme se najíst. Potom odpočíváme dál na slunci, nebo ve stínu, dle nálady. Za námi, směrem do hor líně hoří kopec. Sucho je opravdu spalující.

Večer se u cigárka dívám, jak slunce syčí za zapadající hladinu. I po západu slunce je pořád horko. Nedá se ani usnout. Vymyslel jsem dvě nové polohy při usínání. Tak přece jen to nebyl zbytečný den!

21. 08. (úterý) – Obávám se, že se úterý skamarádilo s pondělkem. Druhá má teorie je, že se čas opět sám tipnul někde v Borschském časoprostoru a je zase pondělí.

Děláme téměř to samé co předešlý den. K večeru, když se malinku zbrchá teploměr, se jdeme projít po pláži až na konečnou. Hledáme pěkný restaurant. Ten se daří najít právě až na konci města. Výborný steak zakončil pondělí číslo dvě. Zítra mizíme zpátky na sever. Myslím, že jsme si odpočinuli až až.

Nádraží Durres

foto: Nádraží Durres

22. 08. (středa) – Peti je po ránu nějak špatně. To má z toho, že nedesinfikuje bachor slivkou. Když se sbalíme, už je hnusné horko. V deset vyrážíme stopovat. Dva krátké stopy do Himare a potom zastavuje mladý muž Visa, který jede až do Tirany. Jedeme s ním pouze do Fier, že ještě navštívíme Apolonii, o které jsme se domnívali, že je někde ve městě, případně kousek za ním. Po zjištění přesnějších informací o vykopávkách docházíme k závěru, že se nám tam ani nechce. Pojíme a stopujeme dál k severu. Jeden děda nás odvezl za město a pak na nás dotíral s penězi. Vysvětlili jsme mu, že stopujeme. Nasraný, možná ani nepochopil, co mu to říkáme, mávl rukou a jel pryč.

Přejezd pohoří Micikes do Borsh

foto: Přejezd pohoří Micikes do Borsh

Další z mnoha lidí, které jsme v ten den stopli, byl chlápek, co nás dovezl k jednomu baru. Dal nám napít a s jeho kamarádem nám vysvětlili kudy dál a jestli nechceme jet autobusem. Nechceme, stopujeme dál, dnes se celkem daří. Vzal nás chlap se synem, co studuje v Anglii a oba dobře hovoří anglicky. Poradili nám, kde je lepší stopovat na Shkoder. Dovezli nás na kraj Tirany a ukázali směr. Další dobré duše zastavují po pár minutách. Dva kosovští muslimové jedou domů do Kosova. Mohamed a jeho synovec, který žije několik let v Chicagu, nás hned pohostí pitím a zmrzlinou. Vzpomněl jsem si na spoustu dobrých lidí při stopování po Turecku a Iránu. Zvou nás k sobě do domu. Rád bych navštívil Kosovo, ale máme málo času a jet ho jen projet, mi přišlo zbytečné. Příště. Vysvětlili nám taky, že situace v Kosovu už je v pohodě a je tam bezpečno. Tak možná tip na další rok. Rozloučíme se s nimi na křižovatce u Pllane a pokračujeme k hranicím Albánie.

Poslední stop dnes byl perla perel. Ještě u okýnka se přesvědčuju aptám „no money“. Všichni v autě kývou. Nasedneme a jedeme až do Shkodery. Na velké křižovatce, kde jsme začínali, si vystupujeme a chlap chce po nás peníze. „Nic nedáme, stopujeme,“ odpovíme, načež mi dědek vzal brýle pověšené za trikem. Chvíli se dohadujeme. Už i lidi na chodníku se zastavili a koukají po nás. Nakonec mi brýle zlámal v ruce a hodil na zem. Nechápal jsem a někteří lidi už pochodovali k nám. Chlápek nasedl a chtěl ujet. Peťa mu ještě otevřela dveře, což dědulu vyprovokovalo a zase vylezl. To už ho lidi uklidňovali a táhli do auta a nás brali na chodník. Prostě idiot.

Sháníme něco, kde složíme hlavu. Na studentských kolejích se dá prý přespat levně. Tam nám ale řeknou, že jsou zavřené. Nejlevnější hotel je skoro dvakrát dražší než v Tiraně. Shkoder je prokleté město pod Prokletijem. Už při první návštěvě byly problémy, teď se to umocnilo. Najednou lidi neumí ani anglicky. K tomu na nás pořád zírají a něco si mumlají. Divné město. Taky se setmělo. Když bůh sere, tak na jednu hromadu.

Napadá mě finta z cest po islámských zemích. V mešitě nechávají pocestné přespávat. Aplikujeme to i zde, ale ve Shkoderu to najednou nefunguje. Ve dvou nás odmítají. Zkoušíme ještě požádat o nocleh ve třetí mešitě, kde se smilují a nechávají nás nocovat ve skleněném zádveří před vchodem do mešity, kde se sundávají boty. Nakonec nám řeknou, ať tady nespíme a jdeme dovnitř, do jedné malé místnosti, ale ráno musíme brzy zmizet. Rozumíme.

V Borsh

foto: V Borsh

23. 08. (čtvrtek) – Vyspaní na gauči, se kolem osmé loučíme a odcházíme. Dáme si snídani sestavenou z místních zákusků a pečiva a odjíždíme z tohohle města pryč. Třemi stopy se dopravíme na hranice a přecházíme do Černé Hory. Zrovna celníci našli v autě Albánců, kteří se vraceli z Černé Hory, spoustu pracího prášku. Měli ho všude, dokonce s ním měli vycpaný i motor. Tak to na hranicích aspoň hezky vonělo.

Na černohorské straně stopneme kamión s dvěma Bosňany, kteří jezdí s novinovým papírem do Tirany. Svezli jsme se s nimi do Podgorici, hlavního města ČH. Po zastávce na pumpě máváme rukou na výpadovce z města. Před námi stopují tři holky. Když se jim podaří odjet, činíme se taktéž. Přišli další dva stopaři. Poláci. Ptají se, jak dlouho stopujeme a kam jedeme. Byli tak slušní, že počkali, až odjedeme a pak stopovali oni.

Jedeme starým kamionem Mercedesem přes hory. Je naložený a jedeme do kopce sotva 40 km/h. Po několika hodinách jsme v Kolašinu. Tam si dáme vyhlášenou plieskavicu na oběd a pokračujeme v cestě. Za dva dny máme být Bělehradu.

Oslí nuda na pláži

foto: Oslí nuda na pláži

V podvečer se dostáváme až do Bijelo Polje, pohraničního města se Srbskem. Jede nějaký večerní vlak, kterým bychom mohli jet. Máme tři hodiny. Zkoušíme stopovat, ale nejde to už. Před hranicemi nikdo nestaví. Je nám řečeno, že hranice jsou 6 kilometrů daleko. Jdeme tedy pěšky na hranice. Za dvě hodiny jsme na kontrole s pasem a jsme rádi, že nejsou pro pěší zavřené, protože už je tma. Cesta byla daleko delší, než jsme si mysleli. V půl desáté přecházíme hranice.

Jakmile dojdeme na nádraží, už na nás míří baterky pohraniční policie. Dozvíme se, že ten vlak z Bijelo Polje tady večer nestaví. Jsme nuceni přespat někde tady. Dovolí nám postavit si stan vedle budovy, kde je kohoutek s pitnou vodou. Byli to hodní policajti a ta noční procházka byla taky příjemná.

24. 08. (pátek) – Vlak jede hnedka ráno v šest. Vstáváme tudíž už o půl, ať stíháme. Ve vlaku je paní, která má tak o tři roky míň, než Starý zákon a pořád se na mě usmívá a chce si povídat. Venku je nějaká sláva, jelikož jde průvod lidí do kostela. Vyjíždíme do Bělehradu a ve tři hodiny jsme tam.

Najíme se v jedné restauraci. Volba jídla, když si málo co přeložíme z lístku, je složitá. Metoda zavřít oči a ukázat prstem se mi celkem povedla. Fazole chutnaly dobře. Petina volba (Škembići) už byla horší. Měla něco neidentifikovatelného. Nejbližší jídlo, co tomu bylo podobné, byla držková polévka.

Měli jsme jet až další den ráno, ale vidíme, že do Budapeště jede koleják už v deset večer. Nač otálet, pojedeme v noci a ještě přečkáme noc v teple.

Mešita ve Shkoderu

foto: Mešita ve Shkoderu

25. 08. (sobota) – V sedm ráno před nádraží v Keleti pu vaříme kávu a snídáme pečivo. O půl osmé jede vlak do Břeclavi a tam nás čeká poslední přestup na Prahu. Po 14 dnech opět na rodné půdě.

Další návštěva cizí země je u konce. Už to neberu ani jako dovolenou, spíše jako poznávací služební cestu. Albánie celkem dost naplnila mé očekávání. Především první část v horách, byla přesně taková, jakou jsem si ji vysnil. I když někde bylo víc turistů, než je mi příjemné, svou divokost v sobě Albánie a Prokletije pořád má. Celkově Balkán se svými Dinárskými Alpy, ať už Černá Hora, Makedonie, nebo Albánie má pořád co nabídnout. Jsou zde ještě místa, která jsou minimálně objevena. Když zavzpomínám na Černou Horu a její pohoří (Kučke Kajine, Moračke Planine, Sinjavina), nepotkali jsme krom místního obyvatelstva a zvířeny nikoho. Zaplať Pán Bůh za Balkánský poloostrov.